Tal
com apunta Oliver (2013) des de la teoria generals dels sistemes, les
organitzacions s'entenen com a organismes vius, sistemes on tots els elements
s'interrelacionen, es creen interdependències i que tenen com a una de les
seves característiques més específiques l'equifinalitat, definida com la
capacitat d'arribar a un mateix estat per vies diverses. En aquest sentit cal
fer esment a aspectes com l'ambient, la interrelació, la cohesió, la gestió i
la comunicació de la informació, l'autoregulació...
Com
afirma Bourquin (2014) un sistema està format per parts que estan
interrelacionades, de manera que cadascuna compleix una missió per a una altra.
És un conjunt d'elements en interacció dinàmica, que relacionats entre si
contribueixen a un determinat objectiu. Per comprendre-ho cal veure el tot i no
només una part.
D'acord
amb Blanch i Molina (2011), l'enfocament sistèmic convergint amb el mètode de
les constel·lacions familiars de Hellinguer (que postula que les conductes
humanes sorgeixen com a resposta als desordres de caràcter familiar) s'ha
focalitzat en l'àmbit educatiu esdevenint en la pedagogia sistèmica.
Tal
com exposa García (2009), la Pedagogia sistèmica esdevé en una pedagogia
d'aliances. Qualsevol Institució educativa ha de treballar per ampliar la
mirada al món que els nois i noies porten des del seu origen familiar.
Així
doncs, la pedagogia sistèmica ens ofereix poder observar els vincles existents
entre la família i l'escola tenint en compte el context. En aquest sentit,
podem considerar la pedagogia sistèmica com una cara del poliedre que conforma
la inclusió.
Blanch
Gelabert, S., i Molina i Simó, L. (2011). Expectatives
parentals i pràctiques socioeducatives familiars. Influència mútua.
Universitat Autònoma de Barcelona,.
Bourquin,
P. (2014). Las constelaciones familiares.
Editorial Desclee de Blouwer. Bilbao (España).
Garcia
Trabajo, J. A. (2009). La pedagogía
sistémica: creando puentes. En la calle:
revista sobre situaciones de riesgo social, (12), 6-7.
Oliver,
M. (2013). Organització escolar i Ciències de l’Educació vers la cultura de
centre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada