Ahir
vam rebre la visita del president de la ONCE (Organització Nacional de Cecs
Espanyols) a Menorca i d’un dels seus mestres, els quals ens van parlar de la
tasca que porta a terme aquesta organització.
Abans,
en tant que la ONCE és una organització centrada sobretot en les persones amb
discapacitat visual, cal posar-nos en context.
Què
és la visió?
D’acord
amb Martín i Santos (2004:31-32) la
visió és un procés força complex, en el
qual es poden distingir quatre fases: Percepció,
Transformació, Transmissió i Interpretació.
Què
és llavors la discapacitat visual?
Tal
com apunta la Junta d’Andalusia (2001) la discapacitat visual es tracta d'un
terme ampli que engloba tant a les persones que no posseeixen resta visual com
aquells altres que poden realitzar diferents tasques utilitzant instruments
adequats que potenciïn la seva funcionalitat visual.
Seguint
a Barraga (1985) es poden establir quatre tipus de discapacitat visual:
Discapacitat visual moderada, discapacitat visual severa , discapacitat visual
profunda i ceguesa.
En
aquest sentit, i tenint en compte la polisèmia del concepte i l’heterogeneïtat
de formes de percebre o no la visió, cal remarcar com a determinant el moment
de pèrdua, atès que existeixen diferències significatives segons el moment
d’aparició. Per la qual cosa, cal diferenciar tal com apunten Bueno, Espejo,
Rodríguez i Toro (2000) entre aquelles persones que tenen una discapacitat
visual congènita o aquelles que l’han adquirit (ja sigui derivada d’altres
patologies, accident etc). D’acord amb Aguirre et al. (2008) les persones que
han nascut amb discapacitat visual, presenten unes característiques que els
diferencien d'aquells als quals els ha sobrevingut en èpoques posteriors de la
seva vida. Els primers han de construir els seus coneixements sobre l'entorn
que els envolta amb una menor o nul·la informació visual, mentre que els segons
disposen d'un major repertori visual inicial.
A
l’estat espanyol, d’acord amb el BOE (2000) la ceguesa legal és atorgada a
aquella persona a la qual es comprovi que compleixen en tots dos ulls i amb un
pronòstic fefaent de no millorança visual, almenys, una de les següents
condicions:
a)
Agudesa visual igual o inferior a 0,1 (1/10 de l'escala de Wecker) obtinguda
amb la millor correcció òptica possible.
b)
Camp visual disminuït a 10 graus o
menys.
Martí
(2011) afirma que “una persona cega té les mateixes possibilitats
d’aprenentatge que una persona amb les capacitats visuals intactes (...) amb
certes adaptacions un cec, és una persona activa”.
Per
altra banda, aquest tipus d’alumnat a causa de la seva manca sensorial,
precisaran fonamentalment adaptacions d'accés al currículum mitjançat
adaptacions de l’entorn físic o a través de la provisió de recursos tècnics.
D’acord
amb Villalba i Martínez (2000), les ajudes òptiques en el procés de la
lectoescriptura més comunes, sobretot amb baixa visió són: l’augment de la grandària dels materials, apropar els
ulls al material i la utilització d'instruments òptics d'augment. Quan la
discapacitat visual és profunda o l’infant
pateix ceguesa el sistema de lectoescriptura Braille sol ser bastant usual.
Tal
com apunten Narbona i Peralta (2002), el Braille és un sistema de sis punts en
relleu, col·locats paral·lela i verticalment en dues columnes, de tres punts.
Cadascun dels punts del signe generador es numera de l'1al 6. Aquest sistema,
permet seixanta tres combinacions diferents per formar els caràcters
alfabètics. En aquest sentit, i tal com
apunta Bueno et al. (2000) amb l’ensenyament d’aquest sistema, va
intrínsecament lligat la necessitat d’exercitar la motricitat fina, atès que
aquesta és indispensable per localitzar correctament els punts de la formació
d’un signe Braille.
ONCE: enllaç
La
xerrada va estar dividida en dues parts, en la primera a càrrec del director,
se'ns va posar en context, tant amb el concepte de discapacitat, com la tasca
que desenvolupa l'ONCE. En aquest sentit, va valorar l'associacionisme com a
eina per reivindicar els drets de les persones amb alguna mena de discapacitat.
Cal destacar que els usuaris d'aquesta organització, són els afiliats i per
tant les mateixes persones amb discapacitat, i no els seus representats (com
ocorre a altres associacions) els que gestionen l'organització. Crec que cal
emfatitzar que treballen en diversos àmbits (cultural, social, educatiu, etc.)
però contràriament al que es pugui pensar, no en el mèdic
Una
de les pràctiques que es realitzen des de l'ONCE (una de tantes) i que vaig
trobar essencials, són les activitats col·lectives, en tant que aquestes
reunions esdevenen un canal únic per trobar-se amb gent que està amb la mateixa
situació, la qual cosa fa veure a la persona amb discapacitat que no és única
que hi ha altra gent com ells, la qual cosa, en certa manera, desdramatitza la
circumstància.
Vull
emfatitzar la injustícia que em pareix el fet, que un punt en el percentatge
del grau de discapacitat pugui atorgar o no drets administratius per ajudes de
qualsevol tipus, si bé és cert que, tal com es va comentar, s'han d'establir
límits.
He
de dir, que m'encantaria, tal com postula UNICEF amb els seus anuncis, que
aquestes organitzacions no existissin, no vull que se'm mal interpreti, aquesta
afirmació deriva d'un anhel utòpic, ho dic en el sentit que totes les
necessitats d'aquests ciutadans estiguessin cobertes, per la qual cosa la seva existència
no tindria sentit. En aquest aspecte, i reconeixent la tasca que fa, crec que
hauria de ser l'Estat, el que hauria d'assumir la labor, no sols d'aquesta ONG
sinó de totes, atès que crec que té l'obligació de garantir els drets de
qualsevol ciutadà, posant al seu abast els recursos que siguin necessaris i no
deixar en mans d'associacions
Per
altra banda, la segona part, va venir definida per la figura del mestre, i per
tant es tractaren temes més relacionats amb l'educació, o millor dit amb l'escolaritat,
atès que no des del vessant acadèmic, el que va exposar el director tenia un
alt contingut educatiu.
De
tot el que es va mencionar, en aquesta segona part, vull destacar la idea que
va posar de manifest Joan Carles, i és que la coordinació i el treball en xarxa
esdevé Bàsica, en tant que tota la feina que es fa, si no es treballen alhora
aquests mecanismes, pot esdevenir buida. Va posar l'exemple, que ell està
especialitat en la discapacitat visual, però molts cops hi venen associades
altres patologies, enfront de les quals ell no té prou formació, i en tant que
cal realitzar una intervenció educativa adient, esdevé cabdal aquest treball en
xarxa i la coordinació amb altres professionals i/o institucions. En aquest
sentit, es posa de manifest, que en la tasca educativa, el mestre adquireix un
paper important, però si em permeteu la metàfora, no és l'únic actor de la
pel·lícula, l'educació és tasca de tots.
Altrament,
em va encetar les ganes d'aprendre el Braille, que tal com va dir, quan es té
resta visual aprofitable es pot utilitzar la lectura en tinta, però encara
aquest codi de lectoescriptura esdevé essencial com a via d'accés al món per a
les persones amb aquesta discapacitat, per molt, que les noves tecnologies els
hagin facilitat la vida.
La
discapacitat visual, no ha de suposar en principi, cap impediment perquè
l'alumne, no assoleixi els objectius escolars. Si bé és cert que en funció del
grau de discapacitat, la dificultat per aconseguir-ho pot augmentar
significativament, tant per part de l'alumne, com per part del cos docent. En
aquest sentit, sembla que el més adient, és proposar activitats amb un
plantejament prou obert, per a que tots alumnes, puguin assolir els
aprenentatges des de diferents nivells de complexitat però que cadascú vagi avançant
i sigui conscient ho fa, atès que com més restrictiva és la programació, més
alumnes queden fora, cal obrir el perfil. Crec que el que esdevé cabdal, és que
les activitats s'enfoquin des d'un vessant multisensorial.
Per
altra banda, cal remarcar que hi haurà molts casos en els quals cal fer
adaptacions curriculars, sobretot, en el sentit d'accés al currículum, atès que
s'hauran de posar a l'abast de l'infant diferents estratègies, materials i
metodologies que garanteixin que la finalitat educativa sigui la mateixa per
qualsevol alumne.
Fundación ONCE: enllaç
Referències
Aguirre, P., Gil, J. M., González, J. L., Osuna, V.,
Polo, D. C., Vallejo, et al. (2008). Manual de atención al alumnado con
necesidades específicas de apoyo educativo derivadas de discapacidad visual y
sordoceguera. Andalucía, España: Consejería de Educación, Junta de Andalucía.
Álvarez Reyes, D. Arregui Noguer, B., Cenjor Español,
C.. García Dorado, M. Gómez Viñas, P.,
Martín Hernández, E. et al. (2004). La sordoceguera. Un análisis
multidisciplinar. Coord. Pilar Gómez
Viñas, Eugenio Romero Rey. ONCE. Madrid
Barraga, N. (1985). Disminuidos visuales y aprendizaje
(enfoque evolutivo). Madrid: ONCE. Gráficas Arca
BOE. ORDEN de 23 de marzo de 2000 por la que se
dispone la publicación de los nuevos Estatutos de la Organización Nacional de
Ciegos Españoles.
Bueno Martín, M., Espejo de la Fuente B., Rodríguez
Díaz, F., i Toro Bueno, S. (2000). Niños y niñas con ceguera: recomendaciones
para la familia y la escuela. Málaga.
Ediciones Aljibe.
Junta de Andalucía. (2001). Guía para la atención
educativa a los alumnos y alumnas con déficit visual. Sevilla: Consejería de
educación y ciencia.
Martín Andrade, P. (2011). Alumnos con discapacidad
visual Necesidades y respuesta educativa.
Narbona García, J., i Peralta López, M. F. (2002).
Deficiencia visual en el niño. ESE: Estudios sobre educación, (2), 35-52.
Villalba Simón, M. R., i Martinez Liébana, I. (2000). Aspectos
evolutivos y educativos de la deficiencia visual. Vol. II. Madrid. ONCE.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada