dilluns, 13 de març del 2017

Aula UEECO (II)

A un centre educatiu trobem tot tipus de diversitat: funcional, d'origen, d'estrat socioeconòmic, d'ètnia, de situació familiar. Aquesta diversitat enriqueix el context del centre. Però hi ha molts cops, que per mor de la casuística de l'alumnat i la manca de recursos, les escoles no poden donar resposta a les necessitats educatives d'aquests infants, llavors és quan entra en joc l'aula UEECO, espai on es pot donar una atenció més individualitzada.
Partim del fet, que les aules UEECO no convergeixen del tot amb el que és la filosofia de l'educació inclusiva, en tant que no tots els alumnes porten a terme el procés d'ensenyament- aprenentatge en el mateix espai, per la qual cosa ja no podem parlar de la presència, participació i progrés de tot l'alumnat. Si bé és cert, que molts dels alumnes no romanen totes les hores a la dita aula, en tant que acudeixen a l'aula ordinària en diferents moments del dia.
Es podria considerar que amb una ràtio que no pot superar els set alumnes, la tasca del tutor d'una aula d'aquestes característiques no esdevé complicada, res més lluny de la realitat, se'ns presenten uns agrupaments molt diversos, tant amb l'edat, el rang comprèn dels 6 als 12 anys (com l'etapa educativa), com amb les seves condicions, diferents trastorns o discapacitats, la qual cosa fa que l'activitat docent sigui àrdua. Hom sap, la importància tenen els recursos tant humans com materials en l'Educació Primària, aquest fet esdevé més rellevant quan parlem d'Alumnes amb Necessitats Educatives Especials. Així doncs, moltes vegades, com passa també molts cops en el context de l'aula ordinària, el que els infants han de menester no roman al centre, i es fa ús de tota una xarxa de serveis (quasi mai sempre gratuïts) que esdevenen cabdals pel desenvolupament de l'alumnat.
Per altra banda, i com a conseqüència de la complexitat de la conjuntura, les petites passes que es realitzen cada dia, esdevenen, pot ser, més gratificants.
Cal dir, no sols en el context de l'aula UEECO, sinó que s'ha d'extrapolar a tot l'àmbit educatiu, que els aspectes curriculars, moltes vegades deixen de tenir rellevància, quan les necessitats bàsiques de l'infant no estan cobertes, un infant no pot tenir interès a aprendre quan té necessitats fisiològiques, emocionals o afectives que no estan ateses.
A una aula UEECO, pot ser més que mai, la T de PT adquireix més significat, en tant que a més de realitzar la tasca educativa, es porta a terme la terapèutica.
Altrament, cal esmentar el fet la perillositat que a causa que un centre disposi d'una aula UEECO, les matrícules d'alumnes amb diversitat funcional es concentrin a la mateixa escola, la qual cosa, en opinió del que això escriu, seria una passa enrere en camí de la inclusió.
Finalment, crec que si les administracions posessin a l'abast dels centres, tot un seguit de recursos, tant humans com materials, que fessin possible que les escoles poguessin donar resposta a les necessitats dels infants, siguin especials o no, les aules UEECO deixarien de ser necessàries i avançaríem una mica més, cap a la inclusió educativa..


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada