La
setmana passada se’ns va presentar un cas pràctic referent a un infant amb
discapacitat auditiva. (Disponible a: ENLLAÇ)
El
cas feia referència a tres àmbits d’intervenció:
- La Família
- Atenció a la Diversitat
- Models d’escolarització i recursos humans i materials.
En
aquesta entrada es farà menció al primer punt.
Intervenció Família
Respecte
a la família creiem que cal adoptar una perspectiva sistèmica, en tant que com
apunten Blanch i Molina (2011:88) “ens permetrà analitzar la família no com un
conjunt de persones de manera aïllada, sinó com una estructura en què els
elements estan en continua interacció”
En
primer lloc, caldrà fer veure a la família que amb el suport adient, el seu
fill tindrà les mateixes oportunitats d’aprenentatge que qualsevol altre
infant.
Per
altra banda, seguint Jáudenes (1997 citat Jáudenes i Patiño,2004:291-292) la
intervenció amb la família requerirà:
- Acolliment i Suport psicològic i emocional per superar els problemes emocionals i de desajustament personal i familiar davant la presència de la discapacitat auditiva en un dels seus membres, i que els ajudi a realitzar el llarg procés d'adaptació a una nova realitat, ni prevista ni desitjada.
- Informació i Formació per assumir els seus drets i responsabilitats com a pares i mares d'un fill amb discapacitat auditiva, i involucrar-se activament en el seu procés educatiu i habilitador.
- Estímul i Motivació per a la implicació i la participació de les famílies en les estructures administratives, institucionals i socials existents i que guarden relació amb la discapacitat del fill, no com a espectadors o clients, sinó com a membres i participants actius, capaços d'exercir els seus drets com a interlocutors primers en tots aquells aspectes que tenen a veure amb la integració dels seus fills amb discapacitat auditiva.
Així
doncs, d’acord amb Garcia i Herrero (2008:48) els objectius quant a l’assessorament
de la família es fonamentaran en:
- Eliminar les actituds negatives de la família, potenciant les possibilitats de desenvolupament del fill amb discapacitat auditiva.
- Disminuir els nivells d'angoixa i estrès dels pares i mares, ajudant-los a superar aquests sentiments com a primer pas per començar a treballar amb el seu fill
- Aportar informació i formació perquè la família pugui involucrar-se en el procés educatiu i habilitador.
- Augmentar la motivació i implicació per participar en les tasques d'atenció i ajuda al seu fill, arribant a la convicció que és competent per a això.
En
aquest sentit, una de les actuacions que es realitzarà en el context familiar,
serà posar a l’abast de la família tota la informació que es tingui quant a la
situació del seu fill, per altra banda se’ls emplaçarà a què es posin en
contacte amb diferents associacions, de les quals en proporcionarem el
contacte, per tal de com apunta Fantova
(2000) “ajuntar-se amb algú que està en la mateixa situació que un pot resultar
de gran ajuda, pel suport emocional que es rep, per la referència que suposa
conèixer l'experiència d'uns altres i per la informació que s'obté”.
Altrament, s'informarà en tot moment dels progressos que va realitzant el seu
fill en el procés d'ensenyament aprenentatge. La qual cosa esdevindrà cabdal
per millorar les expectatives cap al seu fill.
Nota:
La guia de la imatge i moltes altres més, es poden trobar a un recull que hem elaborat. Disponible a: Guies i manuals discapacitat auditiva
Totes les associacions es poden consultar a una entrada anterior "Discapacitat Auditiva"
Referències.
Fantova Azkoaga, F. (2000). Trabajar con las familias
de las personas con discapacidad. Siglo Cero: Revista Española sobre
Discapacidad Intelectual, 31(192), 33-20
FIAPAS (Jáudenes, C. et ál.) (2004). Manual Básico de Formación Especializada
sobre Discapacidad Auditiva (5ª ed.). Madrid, FIAPAS .
García Perales, F. J., i Herrero Priego, J. (2008). Manual de atención al alumnado con
necesidades específicas de apoyo educativo derivadas de discapacidad auditiva.
Junta de Andalucia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada