divendres, 24 de febrer del 2017

Treballar amb les famílies de les persones amb discapacitats


Fantova (2000), apunta diversos aspectes del treball amb les famílies, que lluny de ser inconnexos, adquireixen més sentit des d'una perspectiva integral.
Qualsevol família davant la notícia del naixement d'un fill (i més si aquest és el primogènit) s'enfronta a dubtes, incerteses i pors, passa per un procés d'adaptació a la nova situació, òbviament la intensitat d'aquesta fase augmenta de manera exponencial davant la revelació del naixement d'un fill amb discapacitat. En tant que han de passar per un procés de dol, atès que les famílies han d'assumir la pèrdua d'allò en el qual havien dipositat il·lusions i expectatives. En aquest sentit, el context també és cabdal.
Passat el xoc inicial, del qual malauradament moltes famílies no són capaces de superar, sorgeixen els sentiments ambivalents, la necessitat de resposta i de "solucions". Crec que, tal com apunta Fantova (2000), que en aquest procés, la clau és l'acceptació per la qual cosa, caldrà un nou enfocament, un canvi de paradigma, adequar el mode de viure a la nova conjuntura, ser conscient que la situació no necessàriament ha de ser estable, poden esdevenir progressos, però també, i sobretot en funció de la discapacitat, la condició de l'infant es pot veure agreujada. En qualsevol cas, crec que la família s'ha de sentir sobretot acompanyada.
Vull destacar el fet de la independència, com a pares (perdoneu que personifiqui) una de les coses que ens costa més d'assimilar, és que ja no siguem "necessaris" pels fills, que aquests adquireixin l'autonomia que els pertoca en el seu cicle vital, aquest fet encara s'ha de magnificar més en contextos amb fills amb discapacitat.
Per altra banda, Fantova (2000) destaca la importància de l'associacionisme en famílies amb fills amb discapacitat. En tant que no sols s'estableixen com a punt de trobada de les diverses famílies, sinó que alhora esdevenen com a instrument de suport emocional. Per altra banda, les associacions atorguen visibilitat social a les persones amb discapacitat, esdevenint com a element reivindicatiu que demanda el reconeixement dels mateixos drets per als individus del seu col·lectiu
Finalment, esmentar que cal donar suport no sols a l'infant, sinó alhora a la família, fer tot el que estigui al nostre abast perquè la seva qualitat de vida no es vegi minvada, fugir d'estereotips i fer el possible per normalitzar la situació.

imatge recuperada de: enllaç


Fantova Azkoaga, F. (2000). Trabajar con las familias de las personas con discapacidad. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 31(192), 33-20



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada